12 juni 2013

Luleåkooperativ vinner stort europeiskt pris

976337_484066231671636_792921687_o

Ungt Luleå-företag, som i år var nominerade till Näringslivets Pris i Luleå har nu vunnit brons i den prestigefyllda tävlingen European Design (ED).

Norrbotten NEO vågade tro på den nystartade kommunikationsbyrån Geektown. Ett förtroende som har gett resultat. I och med vinsten i tävingen, European Design Awards, befinner sig trion av delägare i Belgrad för att motta priset för bästa förpackningsdesign (CD/DVD Cover) tillsammans med övriga pristagare – alla från byråer runt om i Europa. Tidigare har bara ett fåtal svenska byråer vunnit ett pris i tävlingen.

Tävlingsbidraget, en svart cylinder som ska väcka alla sinnen och erbjuda lyssnaren en helhetsupplevelse har blivit en stor succé. Inne i den cylinderformade förpackningen, i svart/vitt mönster innehållande en affisch/broschyr i lime/svart/vit färgskala hittar du förutom en CD av ensemblen NEO också ett grönt te, speciellt framtaget för att skapa en helhetsupplevelse i samband med att åhöraren lyssnar på musiken.

Geektown har kommit att bli ambassadör för en företagsform som börjar få fäste, som bygger på många värderingar unga vill belysa: lika värde, tanke om miljö och hållbarhetsfrågor.

– Det handlar om att vi jobbar efter samma villkor, samma lön och har lika mycket att säga till om. Det betyder att vi bestämmer lika mycket och har en grund som står på solidaritet och rättvisa. Vi tänker också mycket på att handla miljövänligt och på långsikttig hållbar utveckling, säger Veronica Ruthberg.

Geektown är också med i nätverken, Ambassadörer för kvinnligt företagande (Tillväxtverket) och Checkpoint Young (Norrbottens handelskammare mfl).

Under 2012 blev Geektown även nominerade för priset GULDFYREN, var en arbetet med iBranding för operasångerskan Margrét Brynjarsdottir, lyftes. Vidare har företaget föreläst i Globen, hållit workshops med IOGT-NTO och jobbat med Riksbyggen, Tillväxtverket och Coompanion för att nämna några. Geektowns delägare, som alla härstammar från Norrbotten, håller norra Sverige och Tornedalen nära sitt hjärta, och tycker det är extra kul när invånare som Ung i Tornedalen och projekt från Konstmuseet i Norr flyttar in.

– I Geektown har vi inga kunder. Det höjer många på ögonbrynen för och brukar vara en rolig inledningsfras på mingel. Intresset väcks, och de frågar: Inga kunder? Hur fungerar det? Då berättar vi om att våra kunder kallas invånare eftersom vi vill att de företag vi jobbar med flyttar in i vår fiktiva stad, Geektown, säger Kristin Lindqvist.

– Vi följer vår vision. 2012 skulle vi ta Sverige med storm, 2013 tar vi an Europa och 2014 resten av världen, 2015 siktar vi på rymden. Inget är omöjligt om man vågar tro på sin egen förmåga, sina arbetskamrater och att man vågar gå mot strömmen, säger Veronica Ruthberg.

Under 2014-15 kommer Geektown att anställa. Processen har redan inletts genom att en illustratör jobbat med oss under våren, för ett projekt, säger Veronica Ruthberg.

Kontaktperson:

Frida Larsson
Delägare
Geektown kommunikationsbyrå
wearegeektown.se
frida@wearegeektown.se
0705554314

Veronica Ruthberg
Delägare
Geektown kommunikationsbyrå
wearegeektown.se
veronica@wearegeektown.se
0702567842

Kristin Lindqvist
Delägare
Geektown kommunikationsbyrå
wearegeektown.se
kristin@wearegeektown.se
0703957640

Annelii Backman
Marknadsförare
Norrbotten Musiken
070-5730885
anneli.backman@nll.se

Dela